Cardio

Wat is cardio?

Cardiotoestellen bij Fitness Dumbbell

Cardiofitness is ideaal om kilo’s te verliezen. Bovendien krijg je er ook een energieboost van en worden je spieren verstevigd!

Met onze moderne cardiotoestellen van het topmerk Precor verbeter je in Fitnesscenter Dumbbell je conditie en worden calorieën omgezet in energie. Voorbeelden van dergelijke oefeningen zijn: wandelen, lopen, fietsen, steppen. Het is een uitstekende manier om overtollig vet te verbranden doordat de lichaamstemperatuur stijgt, het verhoogt de longcapaciteit en verbetert de toestand van het hart.

Om effectief te zijn dient cardiofitness regelmatig te worden gedaan. Hiervoor kan enige zelfdiscipline noodzakelijk zijn. Dankzij tal van moderne LED televisies zorgt Fitnesscenter Dumbbell ervoor dat je de tijd aangenamer doorbrengt door te kijken naar jouw favoriete tv-programma’s!

Cardio, hoe vaak en hoe lang?

Dit is niet zomaar te beantwoorden. Vraag jezelf eerst eens af of je een beginnende of gevorderde sporter bent, je veel of weinig vet wilt verbranden, hoeveel tijd je hebt per dag of per week enz… Als je gaat beginnen met cardio, begin dan eerst rustig aan. Zo heb je altijd nog de mogelijkheid om de cardio op te voeren als je op een dood punt in je vooruitgang bent gekomen.

Het volgende cardio schema is een voorbeeld voor als je net begint met cardio training:

Houd in ieder geval een minimum aan van 20 minuten cardio. Na ongeveer 10 minuten op constant niveau bewegen (cardio) komt de vetverbranding pas optimaal op gang.

Cardio, wanneer en op welke tijdstippen?

Hier verschillen de meningen nogal over. In principe zijn er twee ‘beste’ momenten wanneer je cardio kan doen: direct na het opstaan (dus vóór het ontbijt) of na je krachttraining. Op deze twee tijdstippen is je glycogeenspiegel erg laag, wat ervoor zorgt dat je lichaam direct de vetten kan aanspreken als energiebron. Wanneer je cardio direct na het opstaan doet moet je er wel rekening mee houden dat dit ook ten koste gaat van je spiermassa. Na een nacht slapen heb je (als het goed is) niks gegeten en is je lichaam in de spierafbrekende (katabole) fase.

En niet te vergeten...

Zorg voor goed schoeisel (en overige sportkleding) tijdens de cardio training. Dit voorkomt vervelende blessures en traint bovendien veel prettiger.

Verder moet je met nog één belangrijk ding rekening houden: teveel cardio training kan ook tot spierafbraak, krachtverlies en verlies van spiermassa leiden. Dit komt doordat je lichaam de eiwitten in je spieren kan gebruiken als energiebron. Wanneer je echter zorgt voor een goed voedingsschema met voldoende eiwitten, hoef je je hierover geen zorgen te maken!

Reserveer online

Reserveer je plaats in de groepslessen vanaf nu online

Reserveer nu >

Nieuws

"Ontdek wat onze groepslessen inhouden"

Meer info >

Openingsuren

Bij ons kan u 7 dagen op 7 sporten!

Maandag: 10:00 - 12:00 en 15:00 - 22:00
Dinsdag: 10:00 - 12:00 en 15:00 - 22:00
Woensdag: 10:00 - 12:00 en 15:00 - 22:00
Donderdag: 10:00 - 12:00 en 15:00 - 22:00
Vrijdag: 10:00 - 12:00 en 15:00 - 21:00
Zaterdag: 09:00 - 12:00
Zondag: 09:00 - 12:00

Contact

  • Kauwstraat 40A
  • Sint-Lievens-Esse
  • 9550 Herzele
  • Tel: 054 24 00 38

Contacteer ons >